sjoverksamhet1

Sjöverksamhet

Vi seglar!

Sjöverksamhet

St Botvids scoutkår är en sjöscoutkår. Det innebär att en del av vårt program handlar om sjömanskap och segling.

Idag bedriver vi sjöverksamhet från 8 års ålder (första årets spårarscout) till så långt upp i åldern man själv vill. Vi seglar framför allt i Tullingesjön, där vi har optimistjollar, 3 stycken tvåkronor (2-mannajollar med bra fartkänsla) samt två stycken stabilare Jullar. Vi har även en IF båt som ligger vid Fittjabryggan och kan användas av alla medlemmar (med skeppare som har förarintyg).  Även s.k. eskaderseglingar förekommer när det finns intresse bland barnen och eskaderledare att genomföra seglingen.

Vi har haft utbildningar i Förarintyg och i vissa fall Kustskepparexamen genom åren. Dessa kurser driver vi i kåren själva med hjälp av de ledare som har stor erfarenhet av scouting och sjön. Vi genomför dessa kurser när det finns underlag och riktar oss främst till scoutbarn från åldern 14 år (tredje årets Äventyrarscout) och uppåt.

Vi anordnar också en mycket omtyckt seglarskola i perioden runt midsommar. Seglarskolan brukar vara en vecka, då man seglar OP-jolle, tvåkronor och även kanoter hela dagarna i Tullingesjön.

För att kunna deltaga i seglarskolan eller segla på våra möten så behöver du kunna simma 200m och detta skall vi ha konstaterat ihop vid simningsmöten eller att din förälder intygar att du kan.

Som medlem i kåren, både scouter och ledare, får nyttja kårens segelbåtar även utanför ordinarie möten, givet att rätt behörighet innehas (se nedan) samt att sådant nyttjande sker på egen risk och med föräldrars godkännande.

Våra scouter kan visa vad de kan genom våra olika seglarmärken som beskrivs här.