halsdukar

Information till ledare

Information till Ledare

På denna sida och dess undersidor finns information som är bra att veta för både nya och gamla ledare.

Innehåll

  • Trygga Möten – krav för dig som är ledare inom scouterna
  • Medlemsavgift för ledare
  • Våra digitala system vi använder i kåren
    • Scoutnet
    • Googlet
  • Vår stuga
  • Avdelningens ekonomi och kassa
  • Sjöverksamheten
  • Lån av utrustning
  • Närvarorapportering
  • Krisplan
  • Intagning av nya scouter
  • Dra nytta av scoutings många ledarutbildningar

Trygga Möten:

Scouterna arbetar ständigt för att vår verksamhet ska bli tryggare och säkrare. På Scouternas stämma Demokratijamboree 2012, beslutades att alla ledare ska gå ledarutbildningen Trygga Möten. Scouterna vill att det inte ska finnas några övergrepp i samhället. Genom arbetet med Trygga Möten rustar Scouterna ledare för att våga agera om något händer. Vi vill att det överallt ska finnas trygga möten för unga, alltså möten som är helt fria från övergrepp i alla former.Trygga Möten är en gratis webbutbildning som finns på Scouternas folkhögskola.TRYGGA MÖTENS WEBBKURSLÄS MER OM TRYGGA MÖTEN

 

Medlemsavgifter för ledare:

Scouterna är inte bara en helt ideell verksamhet, vi som ledare har också förmånen att bidra till kårens ekonomi genom att ledare också betalar en (reducerad) medlemsavgift. 

Våra digitala platformar:

Inom St Botvids scoutkår använder vi framför allt två digital system för att administera vår verksamhet och kommunicera med varandra – Scoutnet och Google.

Scoutnet

Scoutnet är scouternas centrala medlemsregister, och där håller vi koll på alla medlemmar. Genom scoutnet kan man registrerar nya scouter, hålla koll på kölistor och pricka av närvaro. Som ny i Scoutnet kan man tycka att en del saker inte är så intuitiva men det är värt att lära sig, över tid sparar vi oss mycket arbete på att nyttja scoutnets alla möjligheter. Även scouter och föräldrar kan logga in i Scoutnet. En förälder kan göra det för att tex registrera rätt mail-adress på sitt barn och sig själv.

Genom scoutnet finns det färdiga maillistor som avdelningarna kan använda för att skicka mail till sina scouter och/eller föräldrar. mailadressen är typiskt avdelningsnamn_alla@stbscout.se. Det finns också en maillista som är avdelningsnamn@stbscout.se som bara går till ledarna på avdelningen. En lista över alla mailgrupper hittar du här (kräver access till Google-miljön):

Google Workspace

Vi använder Google Workspace för samarbete inom kåren. Genom Google Workspace for vi tillgång till användabara saker som Google Chat, Google Forms (praktiskt för att ta upp anmälningar till hajker etc), Google Docs (som Word), Google Sheets (som Excel) och Google Drive, där vi kan spara gemensamma filer.

Alla ledare och Utmanare som registreras i scoutnet får automatiskt ett konto i kårens Googlemiljö.

Vi uppmanar alla avdelningar att framför allt använda Google Chat för kommunikation på avdelningen, detta för att man då också på ett naturligt sätt kommer åt de andra av kårens gemensamma chatrum. Den viktigaste är den allmänna gruppen som nås här, genom den kan man snabbt få svar på enkla (“vem har lagt beslag på alla stormkök”) eller svårare frågor! Se till att du går med i den!

Vår stuga:

Vi äger och förvaltar vår stuga på Hålvasterssonsvägen 11. Några bra saker att tänka på:

  • Nycklar till stugan (blipp) fås av Åsa Ax, som nås på mail kassor@stbscout.se
  • Nycklar till källaren och utomshusboden finns en trappa ner på anslagstavlan
  • Städning av stugan görs med regelbundenhet av avdelningarna. Det kan vara bra att bjuda in föräldrar till att sköta städningen. Eller varför inte scouterna på ett möte?
  • Varje avdelning städar efter sig på varje möte. Städinstruktioner finns i stugan

Utrustning och låna därav:

Som aktiv ledare i kåren får du luna kårens utrustning. Det kan gälla tält, stormkök eller liknande. Du har så klart ett ansvar att lämna tillbaka det i gott skick!Utrustning finns på lite olika ställen:

  • Tält finns i ett särskilt tältförråd nere i källaren. Det är låst med kod. Fråga någon efter koden.
  • Lättare scoututrustning såsom stormkök, knivar, sågar etc. finns i inomhusförrådet
  • Lägerutrystning såsom gasolkök, kistor, köksutrustning etc. finns i boden
  • Gasolflaskor finns i de blåa containrarna bakom boden

Sjöverksamhet

Vi är sjöscouter och uppmuntrar avdelningar att att lära ut sjömanskap och segling. Segelbåtarna är typiskt tillgängliga under våren från början av maj, och under hösten fram till och med september. Lite mer information om våra båtar och sjöverksamhet finner du här. Nyckel till sjöområdet finns på anslagstavlan i scoutstugan. 
Vid seglingar vid scoutbryggan måste det finnas en ansvarig ledare som känner sig trygg med att leda ett sådant möte. Det innefattar allmän sjö och seglingskompetens och motorbåtskompetens. Det brukar också behövas fler seglingskunniga ledare. har ni inte tillräckligt många sådana på avdelningen, be om hjälp. Styrelsen kan peka på bra kandidater!
Som ledare får du gärna använda segelbåtarna själv utanför möten med familj och vänner. Du gör det på egen risk och under eget ansvar.  

Avdelningens ekonomi och kassa

Avdelningen sköter själva sin ekonomi genom terminen. Grunden för ekonomin är ett bidrag från kåren på 1750 kronor per termin som betalas ut på anmodan till kassören (kassor@stbscout.se). Ange bankkonto.
Det är bra att en person i avdelningen är ansvarig för kassan. Förslagsvis hålls den separat på ett eget bankkonto. Under terminen används denna till de aktiviteter som görs. För hajker tas normalt en extra avgift ut för att täcka mat och eventuell stughyra. I särskilda fall kan avdelningen äska bidrag från styrelsen för tex extra dyr stughyra eller liknande.Det är inte meningen att ledare själva skall bekosta avdelningens verksamhet. Avdelningen bestämmer själva om ledare betalar för tex hajker.

 

Närvarorapportering

Vi får bidrag från kommunen för vår verksamhet.  Detta baseras på närvaro av scouterna. Därför är det viktigt att ta närvaro på alla möten. Det görs numera (ganska) enkelt via scoutnet – man kan pricka av direkt under mötet via telefon i scoutnet. På så sätt är all närvaro klar vid slutet av terminen då det skall skickas in. 

Kösystem och intagning av nya scouter

Via scoutnet finns det ofta det en kö på scouter som har anmält sitt intresse att börja på scouterna. Vid läsårsstart gås kön igenom och de som vi kan ta emot kallas av avdelningarna. Det är bra att de olika avdelningarna med samma åldrar koordinerar denna kallning, så nya scouter kan välja avdelning. Vi hoppas kunna ta emot alla som står i kö.
 
Under terminernas gång så kan barn hoppa av och då kan det finnas intresse från avdelningar att fylla på med nya scouter. I det fallet hör man av sig till köansvarig i styrelsen som kan ge en lista på scouter i kö.  Det är generellt inte bra utifrån rättvishetsperspektiv att ta in scouter som tar kontakt men som inte står i kön. 
Scouter vars föräldrar vill engagera sig som ledare brukar alltid ges förtur i kön! 

Krisplan

Kåren har en krisplan som skall följas vid eventuellt kris. Den finns här:  

Ledarutbildningar – ett sätt utvecklas som person och som ledare:

Scouterna jobbar aktivt med att utbilda våra medlemmar, båda unga och vuxna. Utbildning är ett sätt att utmana och utveckla våra medlemmar, samtidigt som det är en kvalitetssäkring för vår verksamhet. I Scouterna får alla växa, både barn och vuxna. Barn och unga växer av utmaningar i verksamheten på veckomöten, hajker, läger och aktiviteter. Att leda den här verksamheten är i sig utvecklande och utmanande. Men, för att erbjuda ytterligare möjligheter för ledare i Scouterna finns scoututbildningar med fokus på ledarskap och personlig utveckling.