halsdukar

Information till ledare

Information till Ledare

På denna sida och dess undersidor finns information som är bra att veta för både nya och gamla ledare.

• Trygga Möten – krav för dig som är ledare inom scouterna
  • Våra digitala system vi använder i kåren
  • Dra nytta av scoutings många ledarutbildningar

Trygga Möten:

Scouterna arbetar ständigt för att vår verksamhet ska bli tryggare och säkrare. På Scouternas stämma Demokratijamboree 2012, beslutades att alla ledare ska gå ledarutbildningen Trygga Möten. Scouterna vill att det inte ska finnas några övergrepp i samhället. Genom arbetet med Trygga Möten rustar Scouterna ledare för att våga agera om något händer. Vi vill att det överallt ska finnas trygga möten för unga, alltså möten som är helt fria från övergrepp i alla former.

Trygga Möten är en gratis webbutbildning som finns på Scouternas folkhögskola.

TRYGGA MÖTENS WEBBKURS

LÄS MER OM TRYGGA MÖTEN

Våra digitala platformar

Inom St Botvids scoutkår använder vi framför allt två digital system för att administera vår verksamhet och kommunicera med varandra – Scoutnet och Google.

Scoutnet är scouternas centrala medlemsregister, och där håller vi koll på alla medlemmar. Genom scoutnet kan man registrerar nya scouter, hålla koll på kölistor och pricka av närvaro. Som ny i scoutnet kan man tycka att en del saker inte är så intuitiva men det är värt att lära sig, över tid sparar vi oss mycket arbete på att nyttja scoutnets alla möjligheter. Även scouter och föräldrar kan logga in i Scoutnet. En förälder kan göra det för att tex registrera rätt mail-adress på sitt barn.

Google använder vi för att spara gemensamma dokument, kommunicera via mail och chat, etc, etc. Alla ledare som registreras i scoutnet får automatiskt ett konto i kårens Googlemiljö.

Ledarutbildningar – ett sätt utvecklas som person och som ledare:

Scouterna jobbar aktivt med att utbilda våra medlemmar, båda unga och vuxna. Utbildning är ett sätt att utmana och utveckla våra medlemmar, samtidigt som det är en kvalitetssäkring för vår verksamhet. I Scouterna får alla växa, både barn och vuxna. Barn och unga växer av utmaningar i verksamheten på veckomöten, hajker, läger och aktiviteter. Att leda den här verksamheten är i sig utvecklande och utmanande. Men, för att erbjuda ytterligare möjligheter för ledare i Scouterna finns scoututbildningar med fokus på ledarskap och personlig utveckling.