Information till Ledare
På denna sida och dess undersidor finns information som är bra att veta för både nya och gamla ledare.
På denna sida och dess undersidor finns information som är bra att veta för både nya och gamla ledare.
Scoutnet är scouternas centrala medlemsregister, och där håller vi koll på alla medlemmar. Genom scoutnet kan man registrerar nya scouter, hålla koll på kölistor och pricka av närvaro. Som ny i Scoutnet kan man tycka att en del saker inte är så intuitiva men det är värt att lära sig, över tid sparar vi oss mycket arbete på att nyttja scoutnets alla möjligheter. Även scouter och föräldrar kan logga in i Scoutnet. En förälder kan göra det för att tex registrera rätt mail-adress på sitt barn och sig själv.
Genom scoutnet finns det färdiga maillistor som avdelningarna kan använda för att skicka mail till sina scouter och/eller föräldrar. mailadressen är typiskt avdelningsnamn_alla@stbscout.se. Det finns också en maillista som är avdelningsnamn@stbscout.se som bara går till ledarna på avdelningen. En lista över alla mailgrupper hittar du här (kräver access till Google-miljön):
Vi använder Google Workspace för samarbete inom kåren. Genom Google Workspace for vi tillgång till användabara saker som Google Chat, Google Forms (praktiskt för att ta upp anmälningar till hajker etc), Google Docs (som Word), Google Sheets (som Excel) och Google Drive, där vi kan spara gemensamma filer.
Alla ledare och Utmanare som registreras i scoutnet får automatiskt ett konto i kårens Googlemiljö.
Vi uppmanar alla avdelningar att framför allt använda Google Chat för kommunikation på avdelningen, detta för att man då också på ett naturligt sätt kommer åt de andra av kårens gemensamma chatrum. Den viktigaste är den allmänna gruppen som nås här, genom den kan man snabbt få svar på enkla (“vem har lagt beslag på alla stormkök”) eller svårare frågor! Se till att du går med i den!