skjorta

Scoutdräkten

Nedan kan man hitta alla information om scoutdräkten och hur Sanct Botvid Scoutkår använder sig av Scoutdräkten.

Den officiella scoutdräkten:

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan med tillhörande halsduk eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Scoutdräkten ska kännas ny, gemensam och välkomnande. Det innebär att man, utifrån vem man är som individ, ska kunna bära det plagg man känner sig mest bekväm i. Scoutdräkten består av en kollektion med flera plagg, i olika modeller och storlekar, för att passa fler – t-shirts med lång och kort ärm, pikétröja och skjorta. Scoutdräkten har utvecklats under generationer och har en lång relation med våra leverantörer. Transporterna sker helst via båt och klimatkompenseras även genom Zero Mission.

Scouthalsduken:

Scouter i hela världen använder en halsduk som del av sin scoutdräkt. Vår svenska scouthalsduk är mörkblå med ett gult kantband med scoutsymbolen på. Den kan bäras av alla svenska scouter och är den halsduk som bärs när svenska scouter är utomlands eller representerar Sverige. I Sverige har de flesta kårer även en kårhalsduk i färger de själva valt.

Scouthalsduken kan bäras utan att du har scoutdräkt, till exempel ovanpå en läger t-shirt. Scouter över hela världen har en tradition att byta halsduk med scouter de blivit kompisar med. Om du åker på internationellt läger kan det vara bra att ta med sig extra halsdukar om du är sugen på att byta halsduk med nyfunna vänner.

Scoutdräkten inom Sanct Botvids Scoutkår:

Inom Sanct Botvids Scoutkår ser vi gärna att scouterna klär sig i någon form av scout-plagg under våra aktiviteter, men det är inget måste.

• Scoutskjortan köper man själv via scouternas webbutik. Scoutskjortor finns att prova ut via Sanct Botvids Scoutkår innan man beställer, prata med ledarna på respektive avdelning.
  • Halsduk, sölja och märken köper man via Sanct Botvids Scoutkår, prata med ledarna på respektive avdelning.
  • Profilprodukter utöver den officiella scoutdräkten utgivna av Scouterna köper man själv via Scouternas webbutik.
  • Kårrelaterade profilprodukter för avdelningarna och kåren finns att köpa via Sanct Botvids Scoutkårs egna webbutik, Stb Shopen.
    All handel och eventuella transaktioner med Stb Shopen drivs av företaget spreadshirt.se och är helt frikopplat ifrån Sanct Botvids Scoutkår.

Länkar:

Scouternas officiella webbutik:
WWW.SCOUTshop.SE

Sanct Botvids Scoutkårs officiella webbutik:
StB SHOPEN